نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
4120
-
الف
+

ناگفته های «صحرا کریمی» از ساخت فلم «حوا،مریم، عایشه»

«صحرا کریمی» در گفت و گو با خبرنگار آی فیلم 2 از داستان فلم «حوا، مریم،عایشه» و همکاری های ایران و افغانستان در زمینه فلمسازی گفت.

به گزارش آی فیلم2، نخستین فلم بلند داستانی افغانستان به کارگردانی «صحرا کریمی» تحت عنوان «حوا مریم عایشه» به تاریخ 19 قوس/آذر با حضور هنرمندان ایرانی و افغانستانی در خانه هنرمندان «تهران» به نمایش درآمد.

«صحرا کریمی» در حاشیه این مراسم در گفت و گو با خبرنگار آی فیلم 2 درخصوص ساخت فلم «حوا،مریم،عایشه» گفت: بعد تمام شدن درس هایم در اروپا تصمیم گرفتم به کابل برگردم و در آن جا زندگی کنم. من همیشه دوست داشتم فلمی درمورد زنان افغانستان بسازم.

وی ادامه داد: پیش از فلم «حوا، مریم، عایشه» فلم های مستند دیگری نیز ساخته بودم اما برای من بسیار مهم بود که بتوانم فلم داستانی بلند بسازم چون رشته تحصیلی من همین بود.

کارگردان «حوا، مریم، عایشه» درباره انتخاب موضوع این اثر بلند داستانی گفت: من در این فلم به داستان سه زن افغانستانی در سه قشر متفاوت پرداختم. برای من موضوع مادری و حس مادری و اینکه انتخاب کنیم مادر شویم یا نشویم بسیار مهم بود.

وی در پیوند با همین موضوع افزود: می خواستم این را نشان بدهم که در افغانستان به جز انتخار و انفجار داستان های دیگری هم هست که مردم باید ببینند. در واقع می خواستم از داستان های کلیشه ای دوری کنم و به یک داستان نو از یک زاویه جدید درباره زنان افغانستان فلم بسازم.

رئیس افغان فیلم با تاکید براینکه هیچ ادعایی راجع به فلم خود ندارد، گفت: «حوا، مریم، عایشه» نماینده تمام زنان افغانستان نیستند بلکه تنها روایت گر 3 قشر متفاوت از زنان کشورم می باشند.

«صحرا کریمی» با بیان اینکه سینمای ملی یک کشور برگرفته از نگاه های مختلف مردم یک جامعه است و هرکسی می تواند روایت خود را داشته باشد، به خبرنگار آی فیلم2 گفت: در افغان فیلم باید سهولت برای فلمسازان افغانستان ایجاد شود و از بوروکراسی های طولانی جلوگیری شود تا بتوانیم روایت های جدید از افغانستان را به جهان ارائه کنیم.

رییس افغان فلم درباره همکاری های افغانستان و ایران در زمینه فلمسازی گفت: ما نمی توانیم همکاری ایران و افغانستان را در عرصه فلمسازی و فعالیت های هنری و فرهنگی کتمان کنیم.

وی ادامه داد: زبان ریشه فرهنگ دو ملت ایران و افغانستان است. همین موضوع باعث شد تا من با اینکه در اروپا کلان شدم و درس خواندم برای ساخت فلم خود با سینماگران ایرانی همکاری کنم چرا که ما نسبت به فرهنگ و حساسیت های یکدیگر بیشتر آشنا هستیم و یکدیگر را درک می کنیم.

بانو کریمی در پایان با بیان اینکه افغانستان به تجربیات سینماگران ایرانی نیاز دارد، گفت: من احساس می کنم که فلمسازان ایرانی به راحتی می توانند در افغانستان کار کنند.

گزارش اختصاصی شبکه جهانی آی فیلم2 از این مراسم را می توانید امشب ساعت 6:48 دقیقه به وقت کابل، 5:48 دقیقه تهران و 7:15 دوشنبه تاجیکستان تماشا کنید.

م ح

نظر شما
ارسال نظر